My mood recently

Thursday, November 19, 2009

Lagu kanak2 dari Kutub utara, kutub selatan

hehehe...macam tajuk cerita kan...?!

heh!

dah setahun setengah berkahwin dengan orang berlainan kutub nih...
macam-macam jugak benda pelik aku belajar...
tambah lagi aku dah ada anak yang skang dah 9 month..

macam-macam lagu keluar dari mulut umi dan baba...
yang masing-masingnya turut nak berbangga dengan lagu kebangsaan sendrik...

agaknya pening kepala anak aku...kejap dengar lagu lain...kejap lagu lain.......

contoh la...masa kami nak ajar anak kemam kamit tangan dia..

baba dia nyanyi lagu ni...

(suami aku ajar - utara)
cak cekok udang gamit..
mintak kapoq bagik kunyit..


bila aku pulak..kuar la lagu nih....

(ibu aku ajar - selatan)
mam kemam kamit..
terkemam nasik hangit...


susah sangat sampai berjenis-jenis lagu...
jadi aku buat konsep sendiri ajar anak kemam kamit dengan lagu....

Twinkle..twinkle..little star...
How i wonder what you are...
Up above the world so high..
like a diamond in the sky!


and die pun dah pandai dah sekarang...pantang bile umi die nyanyi lagu nih...
(ingat ye hanya umi dia nyanyi je die akan buat :P) tu lah specialnya jadik umi...

lagik..lagik...bukan itu je...

(suami aku ajar - Utara)
cuk cuk pin...pin dalam cupak..
mana tikus mati.......masuk dalam ketiak!


(arwah ayah ibu ajar - melaka)
pit pit patah paku patah puting
tersepit bawah dapur keluar kencing!


(suami aku ajar - utara)
Ram ram pisang,
Pisang Masak layu,
jatuh dalam lubang,
di sambar bapak u..


(ibu ajar - selatan)
Bang selebu kuali sawa
ujang gunung mati katun
sirih rampai pinang berseri
mintak peluk tangan kiri...


kadang2...bile renung semula...variaty jugak Malaysia ni kan..
betul tak Amsyar?!

2 comments:

  1. wahhhhhh amsyar menang motor! :p

    eh, mak aku nye version lebey kurang sama ngan laki ko nye lagu aa.

    "kor dang gamit
    cabut cekor tanam kunyit"

    heeee

    ReplyDelete
  2. wahhh ni lagik 1st time aku dengor...huhuhu... very pelbagai...!

    ReplyDelete

Komen?? Pendapat? Kongsi cerita?? Write everything here...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...